Straszna kontrolka "Check Engine" świeci się na desce rozdzielczej, po raz kolejny wywołując niepokój i zamieszanie. Jeśli skanowanie kodów usterek wykaże, że przyczyną problemu jest uszkodzony czujnik temperatury EGR, musisz wiedzieć, z czym masz do czynienia. Chociaż problem ten jest łatwy do usunięcia, może sprawiać wiele kłopotów do czasu jego naprawienia.
Uszkodzenie czujnika temperatury EGR powoduje zapalenie się kontrolki Check Engine. Prowadzi także do powstawania odgłosów pracy silnika, takich jak stukanie lub pykanie. Jednak niektórzy ludzie nie wiedzą o problemie, dopóki nie przejdą testu emisji spalin, który wykaże, że układ nie działa tak, jak powinien.
W tym poradniku przyjrzymy się bliżej objawom czujnika temperatury EGR. Pokazujemy również, gdzie znajduje się czujnik temperatury EGR, jakie są jego funkcje i ile kosztuje jego naprawa.
Spis treści pokaż Oznaki uszkodzenia czujnika temperatury EGR 1. Lampka kontrolna silnika 2. Odgłosy pracy silnika 3. Nieudany test emisji spalin Położenie czujnika temperatury EGR Funkcja Koszt wymiany czujnika temperatury EGR Czyszczenie czujnika temperatury EGROznaki uszkodzenia czujnika temperatury EGR
1. Lampka kontrolna silnika
Gdy komputer silnika wykryje problem z którymś z sygnałów lub czujników, zapali się lampka ostrzegawcza. Jeśli czujnik temperatury EGR jest uszkodzony lub działa nieprawidłowo, system będzie próbował zwrócić uwagę użytkownika, zapalając kontrolkę Check Engine na desce rozdzielczej.
Jednak sama kontrolka Check Engine nie informuje o uszkodzeniu czujnika temperatury EGR. Konieczne będzie przeskanowanie układu za pomocą czytnika kodów OBDII, ponieważ wiele usterek może powodować zapalenie się kontrolki Check Engine. Jeśli nie jesteś pewien, co oznacza dany kod usterki, możesz go łatwo sprawdzić w Internecie.
2. Odgłosy pracy silnika
Nikt nigdy nie chce słyszeć odgłosów pracy silnika, ale jest to jeden z problemów, które są powszechne w przypadku złego czujnika temperatury EGR. W rzeczywistości odgłos stukania lub pingowania można często usłyszeć przed zapaleniem się kontrolki Check Engine.
Awaria czujnika temperatury EGR powoduje problemy z przepływem w układzie. Wszelkie zmiany w przepływie mogą powodować wzrost temperatury w cylindrach, co jest przyczyną niepokojących dźwięków. Hałas może również przypominać coś metalicznego, co grzechocze wewnątrz silnika, co wskazuje na problem ze spalaniem.
Nigdy nie należy ignorować objawów stukania lub pykania silnika. Możliwe, że problem jest poważniejszy niż tylko niesprawny czujnik temperatury EGR. Ponieważ problemy te mogą prowadzić do awarii silnika, należy szybko postawić diagnozę i naprawić usterkę.
RELATED: 7 odgłosów pracy silnika, których nie należy ignorować (i ich znaczenie)
3. Nieudany test emisji spalin
Jeżeli pojazd nie przejdzie badania emisji spalin, może to być oznaką uszkodzenia czujnika temperatury EGR. W niektórych przypadkach kontrolka Check Engine może nie być włączona, więc nieudany test może być pierwszym sygnałem. Nieprawidłowo działający czujnik może dawać fałszywe odczyty lub całkowicie zawieść.
Jeśli w danym regionie wymagane są testy emisji spalin, może dojść do naruszenia przepisów, co może skutkować karami pieniężnymi. Ponadto problemy z emisją mogą prowadzić do dalszych szkód. W tym czasie samochód może zużywać więcej paliwa, a dodatkowe paliwo może prowadzić do problemów z katalizatorem, którego wymiana jest kosztowna.
RELATED: Co to jest kontrola smogowa? (i jak go zdać)
Położenie czujnika temperatury EGR
Czujnik temperatury EGR jest częścią układu wydechowego. Znajduje się na kolektorze wydechowym. Jest montowany bezpośrednio na kolektorze lub może znajdować się przy zaworze EGR.
Wymontowanie starego czujnika temperatury EGR jest proste. Należy zacząć od odłączenia ujemnego przewodu akumulatora. Następnie należy wyjąć złącze elektryczne z czujnika. Na złączu powinna znajdować się wypustka, którą należy wcisnąć w dół przed jego wysunięciem. Aby wymontować czujnik, należy go odkręcić za pomocą odpowiedniego klucza lub grzechotki.
Funkcja
Czujnik temperatury EGR to skrót od angielskiego terminu "exhaust gas recirculation temperature sensor" (czujnik temperatury recyrkulacji spalin). Jest to elektryczna sonda pomiarowa odpowiedzialna za monitorowanie temperatury gazów EGR. Innym jego zadaniem jest przekazywanie otrzymanego sygnału do komputera silnika.
Czujnik temperatury EGR jest kluczowym elementem układu recyrkulacji spalin. Współpracuje on z cewką EGR, skutecznie kontrolując przepływ w układzie EGR. Mierzy on temperaturę spalin między kolektorem dolotowym a wydechowym.
Gdy temperatura w układzie wzrasta, czujnik temperatury EGR wysyła sygnał do komputera silnika. Aby obniżyć ciśnienie, komputer przepompowuje większą ilość spalin w celu zmniejszenia ciśnienia w układzie.
Koszt wymiany czujnika temperatury EGR
Wymiana czujnika temperatury EGR może kosztować od 200 do 300 USD. Koszt robocizny wynosi od 50 do 75 USD, a koszt części od 150 do 225 USD. Jeśli jesteś w stanie samodzielnie wymienić czujnik temperatury EGR, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Nie należy zwlekać z wymianą czujnika temperatury EGR przy pierwszych oznakach problemów. W ten sposób nie tylko dopuszczasz do nadmiernego zużycia paliwa, ale także narażasz katalizator na dalsze uszkodzenia, dopóki nie zostanie naprawiony. Biorąc pod uwagę, że przeciętny koszt wymiany katalizatora wynosi od 900 do 2500 USD, wykonując tę prostą czynność, zapobiegniesz wysokiemu rachunkowi za naprawę.
Czyszczenie czujnika temperatury EGR
Choć może zajść potrzeba wymiany czujnika temperatury EGR, nie powinno to być pierwszym krokiem. Zamiast tego należy rozważyć najpierw wyczyszczenie czujnika. W wielu przypadkach problem można rozwiązać za pomocą tej prostej czynności. Z czasem na czujniku gromadzi się węgiel, który powoduje wysyłanie nieprawidłowych danych do komputera, co prowadzi do nieprawidłowego działania całego układu.
Czyszczenie czujnika temperatury EGR nie wymaga dużego wysiłku ani specjalnych środków chemicznych. W rzeczywistości należy unikać stosowania jakichkolwiek środków chemicznych do elektroniki, ponieważ mogą one spowodować jeszcze większe uszkodzenia. Wystarczy przetrzeć czujnik suchą, czystą szmatką. Może się okazać, że osad zostanie usunięty, zwłaszcza jeśli czujnik nie był nigdy czyszczony.
Wypróbuj ponownie czujnik, aby sprawdzić, czy problem został rozwiązany. Jeśli po wyczyszczeniu czujnika nadal występują te same problemy, należy go wymienić.