Jeśli interesujesz się samochodami, prawdopodobnie słyszałeś już o przemienniku momentu obrotowego i problemach z nim związanych.
Konwertery momentu obrotowego można znaleźć w prawie wszystkich samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Jest to prawdopodobnie jeden z powodów, dlaczego słyszałeś o tak wielu niedziałających przemiennikach momentu obrotowego.
W tym artykule znajdziesz wszystkie potrzebne informacje na temat przemiennika momentu obrotowego. Znajdziesz informacje o tym, jak działa, jakie są najczęstsze objawy, problemy, lokalizacja i jak sprawdzić konwerter momentu obrotowego. Znajdziesz również informacje o kosztach wymiany. Najpierw przyjrzyjmy się objawom, których należy szukać.
Najczęstszym objawem uszkodzonego konwertera momentu obrotowego jest ślizganie się skrzyni biegów podczas przyspieszania. Można również zauważyć takie problemy, jak nierówna praca na biegu jałowym, nierównomierne przyspieszanie i odgłosy pracy skrzyni biegów. Czasami, gdy konwerter jest uszkodzony, samochód nawet nie rusza z miejsca.
Choć nie są to wszystkie możliwe objawy, to jednak najczęściej spotykane. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego konwertera momentu obrotowego.
Zawartość show Symptomy złego konwertera momentu obrotowego 1. Poślizg skrzyni biegów 2. Nierówna praca na biegu jałowym 3. Nierównomierne przyspieszanie 4. Samochód nie porusza się w trybie jazdy lub biegu wstecznego 5. Przegrzanie skrzyni biegów 6. Odgłosy z przekładni Działanie przetwornika momentu obrotowego 4 Najczęstsze problemy z przetwornikiem momentu obrotowego 1. Złe łożyska przetwornika momentu obrotowego 2. Uszkodzone uszczelki przetwornika momentu obrotowego 3. Wadliwa płytka sprzęgła przetwornika momentu obrotowego 4. Uszkodzona cewka sprzęgła przetwornika momentu obrotowego Jak sprawdzić przetwornik momentu obrotowego 1. Uruchom silnik i pozwól mu się rozgrzać. 2. Wrzuć bieg do skrzyni biegów 3. Jazda próbna Lokalizacja przetwornika momentu obrotowego Koszt wymiany konwertera momentu obrotowegoZły przetwornik momentu obrotowego Objawy
1. Poślizg skrzyni biegów
Powszechnym objawem uszkodzonego konwertera momentu obrotowego jest poślizg skrzyni biegów podczas przyspieszania.
Można to wyczuć, gdy silnik podnosi obroty na biegu, ale samochód nie przyspiesza. Często trzeba mieć dobre wyczucie samochodu, aby wykryć ślizgającą się skrzynię biegów.
Przemiennik momentu obrotowego musi wytworzyć w sobie ciśnienie, aby samochód mógł ruszyć do przodu, a jeśli tak się nie stanie, może się ślizgać podczas przyspieszania.
2. Nierówna praca na biegu jałowym
Nierówna praca na biegu jałowym to kolejny częsty objaw uszkodzonego konwertera momentu obrotowego. Jeśli masz wrażenie, że bieg jałowy jest nieco nierówny, czasem zbyt niski, a czasem zbyt wysoki, może to być problem z przemiennikiem momentu obrotowego.
Jeśli konwerter momentu obrotowego jest wadliwy, może to powodować nieoczekiwane ciśnienie wewnątrz konwertera momentu obrotowego, co może być przyczyną nierównej pracy na biegu jałowym.
3. Nierównomierne przyspieszanie
Szorstkie przyspieszanie jest również znanym objawem w przypadku wadliwych przemienników momentu obrotowego. Mogą to powodować różne skoki ciśnienia w przemienniku momentu obrotowego oraz poślizg przemiennika momentu obrotowego, jak już wspomniano.
Jeśli masz wrażenie, że doświadczasz nierównomiernego przyspieszania, sprawdź miernik obrotów, czy nie przeskakuje on nieco podczas przyspieszania. Jeśli tak jest, przyczyną jest prawdopodobnie uszkodzony przemiennik momentu obrotowego.
4. Samochód nie porusza się w trybie jazdy lub biegu wstecznego
Jeśli samochód w ogóle nie porusza się w trybie jazdy lub biegu wstecznego, przyczyną może być całkowicie uszkodzony przemiennik momentu obrotowego.
Jednak samochód, który nie porusza się na biegu, może być spowodowany wieloma różnymi rzeczami i przed wymianą czegokolwiek należy go odpowiednio zdiagnozować.
5. Przegrzanie skrzyni biegów
Jeśli konwerter momentu obrotowego ślizga się podczas jazdy, może to prowadzić do niepotrzebnego nagrzewania się płynu przekładniowego, który w pewnym momencie może nawet nagrzać się do tego stopnia, że zacznie wrzeć.
Ślizgający się przemiennik momentu obrotowego powoduje bardzo szybkie zużycie skrzyni biegów. W niektórych przypadkach mogą być zainstalowane czujniki temperatury, które powodują miganie lampki modułu sterowania skrzynią biegów na desce rozdzielczej, co wskazuje na poślizg konwertera momentu obrotowego i przegrzanie skrzyni biegów.
6. Odgłosy z przekładni
Sprawdź, czy czujesz lub słyszysz dziwne odgłosy z przemiennika momentu obrotowego zarówno na biegu jałowym, jak i przy przyspieszaniu. Posłuchaj w środku samochodu pod drążkiem zmiany biegów, czy nie słychać stukania lub innych dziwnych dźwięków.
Jeśli słychać jakiekolwiek odgłosy, przed wymianą konwertera momentu obrotowego należy podnieść samochód i sprawdzić, czy przyczyną odgłosów nie są inne rzeczy.
Działanie przemiennika momentu obrotowego
Przemiennik momentu obrotowego jest zespołem, który delikatnie przenosi moc z silnika na koła zębate skrzyni biegów. Krótko mówiąc, przemiennik momentu obrotowego jest wypełniony płynem przekładniowym i ma wewnątrz "wentylator" lub jednostkę przypominającą turbinę. Im bardziej się on obraca, tym większe ciśnienie wytwarza wewnątrz urządzenia i tym większa moc jest przenoszona z silnika na skrzynię biegów.
Na przykład, jeśli ustawimy dwa wentylatory naprzeciwko siebie i uruchomimy jeden z nich, drugi wentylator również zacznie się obracać, ale nie bezpośrednio z prędkością, z jaką obraca się drugi wentylator. Tak właśnie działa przemiennik momentu obrotowego.
Jak można się domyślić, zapewnia on bardzo płynne przenoszenie mocy między silnikiem a kołami.
4 typowe problemy z przemiennikiem momentu obrotowego
Jeśli chodzi o przemienniki momentu obrotowego, można napotkać kilka typowych problemów. Ogólnie rzecz biorąc, przemiennik momentu obrotowego nie jest bardzo zaawansowaną częścią starszych pojazdów i nie ma wielu części, które mogłyby zawieść.
Czasami można znaleźć tanie, pełne zamienniki przemienników momentu obrotowego, w takim przypadku często nie warto ich rozbierać i wymieniać poszczególnych części; taniej i szybciej jest wymienić całość.
1. Złe łożyska przemiennika momentu obrotowego
Powszechnie występującym problemem jest zużycie łożysk w przemiennikach momentu obrotowego. Nie powoduje to poślizgu ani innych problemów z przekładnią, ale może powodować odgłosy pracy łożysk w skrzyni biegów.
Jeśli w skrzyni biegów słychać odgłosy pracy łożysk, sprawdź płyn przekładniowy i zobacz, czy w płynie przekładniowym nie ma metalowych części. Jeśli znajdziesz metalowe części, prawdopodobnie pochodzą one z uszkodzonego łożyska przemiennika momentu obrotowego.
2. Uszkodzone uszczelki przemiennika momentu obrotowego
Wadliwe uszczelnienie przemiennika momentu obrotowego spowoduje wyciek płynu transmisyjnego z przemiennika momentu obrotowego, a tym samym utratę ciśnienia wewnątrz przemiennika.
Niskie ciśnienie wewnątrz konwertera momentu obrotowego spowoduje poślizg, przegrzanie i inne dziwne objawy. Jest to właściwie jeden z najczęstszych problemów związanych z uszkodzonym przemiennikiem momentu obrotowego.
3. Wadliwa płytka sprzęgła konwertera momentu obrotowego
W konwerterze momentu obrotowego znajduje się kilka sprzęgieł. Jeśli przemiennik momentu obrotowego blokuje się na biegu napędowym lub biegu jałowym i nie zwalnia skrzyni biegów, najprawdopodobniej mamy do czynienia z problemem ze sprzęgłem przemiennika.
Uszkodzone sprzęgło przemiennika momentu obrotowego może również powodować inne objawy, takie jak poślizg i nierównomierne przyspieszanie.
4. Uszkodzona cewka sprzęgła przemiennika momentu obrotowego
Cewka sprzęgła konwertera momentu obrotowego jest często spotykaną częścią, która ulega awarii w automatycznej skrzyni biegów. Zawór elektromagnetyczny kontroluje ciśnienie płynu w hydraulicznym układzie przeniesienia napędu, który dostaje się do sprzęgła blokującego.
Może to powodować różne objawy, takie jak poślizg, przegrzanie i nierównomierne przyspieszanie.
Jak sprawdzić przetwornik momentu obrotowego
Niewiele jest rzeczy, które można zrobić, aby sprawdzić konwerter momentu obrotowego bez rozbierania go na części. Ale jest sposób na sprawdzenie, czy konwerter momentu obrotowego nie wykazuje oznak zużycia.
Oto metoda, której zwykle używam do sprawdzania problemów z przemiennikiem momentu obrotowego.
1. Uruchom silnik i pozwól mu się rozgrzać
Po pierwsze, należy uruchomić silnik i pozwolić olejowi przekładniowemu rozgrzać się do temperatury około 40 stopni.
Może to zająć dużo czasu, dlatego zaleca się sprawdzenie temperatury oleju przekładniowego za pomocą skanera diagnostycznego, aby upewnić się, że olej jest ciepły.
Gdy olej napędowy jest ciepły, można przejść do następnego kroku.
2. Włącz bieg za pomocą dźwigni zmiany biegów
Teraz możesz spróbować wrzucić bieg i uważnie słuchać, czy słychać jakieś oznaki hałasu z przemiennika momentu obrotowego.
Konwerter momentu obrotowego powinien poruszać samochód do przodu przy lekkim naciśnięciu pedału przyspieszenia. Zmieniaj biegi (Drive i Sport, jeśli masz), aby sprawdzić, czy słychać inne dźwięki. Jeśli wszystko wydaje się być w porządku, możesz przejść do następnego kroku.
3. Jazda próbna
Teraz nadszedł czas na jazdę z większą prędkością. Zwracaj uwagę na obrotomierz i prędkościomierz. Jeśli samochód znacznie przyspiesza, a nie przyspiesza, oznacza to, że konwerter momentu obrotowego się ślizga.
Wszystkie starsze automatyczne skrzynie biegów ślizgają się nieco przy przyspieszaniu, ale jeśli posiadasz samochód od dłuższego czasu, prawdopodobnie wiesz, jak bardzo powinien się on ślizgać. Jeśli nie jesteś pewien, pozwól mechanikowi przeprowadzić jazdę próbną i sprawdzić, czy usłyszy jakiś hałas lub wyczuje poślizg.
Położenie przemiennika momentu obrotowego
Przemiennik momentu obrotowego znajduje się między silnikiem a automatyczną skrzynią biegów.
Aby go prawidłowo zdiagnozować i przeprowadzić kontrolę wzrokową, należy wymontować skrzynię biegów i silnik pojazdu. Niektóre starsze samochody amerykańskie mają pokrywę, którą można zdjąć, aby sprawdzić konwerter momentu obrotowego. Jednak nawet w nich niewiele widać, ponieważ przemiennik momentu obrotowego jest urządzeniem zamkniętym.
Zawsze zalecam wymontowanie konwertera momentu obrotowego z przekładni w celu jego prawidłowego zdiagnozowania.
Koszt wymiany konwertera momentu obrotowego
Średni koszt wymiany konwertera momentu obrotowego jest między 300 a 2500 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów pracy. Nowy zamiennik konwertera momentu obrotowego kosztuje od 100 do 400 dolarów. Koszt robocizny przy wymianie konwertera momentu obrotowego wynosi od 200 do 2000 dolarów.
Skrzynia biegów często musi być wymontowana w celu wymiany lub sprawdzenia konwertera momentu obrotowego pod kątem ewentualnych problemów.
Aby wymienić konwerter momentu obrotowego, potrzeba od 3 do 12 godzin, w zależności od umiejętności i doświadczenia użytkownika.