Jeśli słyszałeś tykanie dochodzące z okolic silnika, być może wstrzymujesz oddech. Jest to okropny dźwięk, który sprawia, że znaki dolara migają Ci przed oczami, gdy próbujesz dowiedzieć się, ile będzie Cię kosztować naprawa. Kluczem do rozwiązania problemu tykania dźwigni jest ustalenie, co jest jego przyczyną.

Do głównych przyczyn tykania dźwigni należą zanieczyszczony olej lub jego zbyt mała ilość. Ponadto można użyć niewłaściwej klasy oleju lub mieć do czynienia z uszkodzonym popychaczem. Możliwe też, że drążek popychacza jest wygięty, co wymaga wymiany.

Ustalenie przyczyny to tylko jeden z kroków do rozwiązania tego głośnego problemu. Przyjrzymy się przyczynom i sposobom usuwania każdej z nich. Analizujemy także związane z tym koszty.

Spis treści show Co to jest Lifter? Przyczyny powstawania kleszczy Liftera 1. Zanieczyszczony olej 2. Za mało oleju 3. Niewłaściwy typ oleju 4. Zły Lifter 5. Zgięty popychacz (niektóre typy silników) Jak naprawić kleszcze dźwigni 1. Sprawdź olej silnikowy 2. Zastosuj dodatek uszlachetniający 3. Wymień Lifter 4. Wymień popychacz (niektóre typy silników) Koszt naprawy kleszczy dźwigni

Co to jest lifter?

Hydrauliczny popychacz zaworu znajduje się obok każdego zaworu. Siłownik ten jest połączony z zaworem za pomocą dźwigni zaworowej, która ma postać małego pręta. Zadaniem popychacza jest otwieranie i zamykanie zaworu przy pomocy dźwigni zaworowej.

Jeśli wystąpi problem z silnikiem lub dźwignią, może pojawić się odgłos tykania. Im szybciej problem zostanie rozwiązany, tym mniejsze prawdopodobieństwo poważniejszych napraw.

W zależności od typu silnika, bezpośrednio pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworem silnika może być zamontowany hydrauliczny popychacz.

RELATED: 4 symptomy uszkodzonego podnośnika hydraulicznego

Przyczyny tykania dźwigni

1. Zanieczyszczony olej

Silnik wymaga oleju, aby zapewnić właściwe smarowanie wszystkich jego elementów. Z wiekiem smarowanie ulega uszkodzeniu, co powoduje, że silnik nie pracuje najlepiej.

Ważne jest, aby regularnie wymieniać olej, aby przeciwdziałać temu problemowi. Dodatkowo należy wymieniać filtr oleju, aby nie dopuścić do niepotrzebnych zanieczyszczeń.

RELATED: Jak wymienić olej w samochodzie (5 prostych kroków)

2. Za mało oleju

Ponieważ olej zapewnia smarowanie silnika, w silniku musi być go wystarczająco dużo, aby spełniał swoje zadanie. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski i silnik nie może pracować na najwyższych obrotach, podnośniki mogą nie działać prawidłowo.

Nawet jeśli silnik nie wydaje żadnych dźwięków, należy niezwłocznie rozwiązać problem niskiego poziomu oleju silnikowego. Dopuszczenie do pracy silnika z niewłaściwą ilością oleju może spowodować poważne, nieodwracalne uszkodzenia.

3. Niewłaściwy typ oleju

Wszystkie silniki są zasilane różnymi typami oleju. Aby zapewnić prawidłową pracę silnika, należy zwrócić uwagę na jego klasę lepkości.

W chłodniejszym klimacie wymagany jest olej o mniejszej lepkości, aby mógł szybciej płynąć. Jeśli olej jest zbyt gęsty, przy niskich temperaturach spada wydajność silnika. Natomiast w miesiącach letnich wymagany jest olej o większej gęstości. Aby ustalić, jaka lepkość oleju jest odpowiednia, należy sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu.

ZALECANE: Olej konwencjonalny vs mieszanka syntetyczna vs olej pełnosyntetyczny

4. Zły podnośnik

Jeśli problem nie jest związany z olejem, winny może być sam podnośnik. Jeśli dźwignia nie działa prawidłowo i nie porusza się tak, jak powinna, słychać tykający dźwięk, który może się stopniowo nasilać.

Jedyną metodą naprawy uszkodzonego podnośnika jest jego wymiana. Jeśli nie podejmiesz odpowiednich działań odpowiednio wcześnie, problem może doprowadzić do zapłonu, ponieważ zawór nie będzie się otwierał tak, jak powinien.

5. Wygięty popychacz (niektóre typy silników)

Wiek samochodu i sposób jego eksploatacji mogą mieć ogromny wpływ na działanie popychacza. Z biegiem czasu lub po intensywnej eksploatacji popychacz może się wygiąć.

W takim przypadku popychacz nie może działać prawidłowo, co powoduje tykanie silnika. Jedynym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest wymiana wygiętego popychacza.

Jak naprawić kleszcze dźwigni

1. Sprawdź olej silnikowy

Konserwacja samochodu powinna mieć najwyższy priorytet, dlatego olej silnikowy i filtr muszą być regularnie wymieniane. Jeśli w układzie znajduje się zanieczyszczony olej, może to doprowadzić do zablokowania dźwigni. Jednak nawet jeśli w układzie znajduje się czysty olej, może go być za mało. Pomiędzy wymianami oleju należy sprawdzać jego poziom i w razie potrzeby uzupełniać.

Upewnij się, że zawsze używasz oleju odpowiedniego dla Twojego samochodu i pory roku. W zależności od klimatu panującego w danym regionie może być konieczna wymiana zwykłego oleju w różnych miesiącach.

2. Użyj dodatku uszlachetniającego

Aby utrzymać olej w jak najlepszej kondycji, można rozważyć zastosowanie dodatku do oleju. Istnieje wiele wysokiej jakości dodatków do oleju, które oczyszczają elementy silnika i utrzymują układ w stanie pełnego smarowania.

Większość dodatków do oleju silnikowego ma pozytywny wpływ na popychacze zaworów, dźwignie popychające, dźwignie zaworowe i zawory. W przypadku większości preparatów dodatek należy wlać podczas wymiany oleju.

Polecamy ten produkt poniżej. Jest to link partnerski, co oznacza, że bez żadnych kosztów dla Ciebie, możemy otrzymać niewielką prowizję za kwalifikujące się zakupy.

3 064 Recenzje Liqui Moly 20004 Dodatek do podnośników hydraulicznych
  • Poprawia właściwości smarne...
  • Oczyszcza otwory zaworów
  • Odpowiedni do stosowania w pojazdach z...
  • Zapobiega hałasowi silnika spowodowanemu przez...
$11.48 Zobacz ostatnią cenę

3. Wymień podnośnik

Najgorszy scenariusz to konieczność wymiany popychacza zaworu. Jeśli się zepsuje, nie pozostaje nic innego, jak kupić nowy. Jednocześnie można po prostu wymienić je wszystkie, ponieważ uszkodzony popychacz mógł spowodować dodatkowe zużycie pozostałych.

Zdarza się również, że popychacz zaworu można po prostu wyregulować, aby uniknąć tykania, jeśli silnik jest starszy i ma stałe popychacze. Profesjonalny warsztat będzie w stanie stwierdzić, czy luz między popychaczami, wałkami rozrządu i dźwigienkami zaworowymi jest problemem.

4. Wymień popychacz (niektóre typy silników)

Jeśli popychacz uległ uszkodzeniu, należy go wymienić. To samo można powiedzieć o dźwigni zaworowej.

Żadna z tych napraw nie jest jednak tania, dlatego tak ważna jest konserwacja i dbałość o silnik. Wymiana elementów silnika może być czasochłonna i wymaga dużej wiedzy fachowej.

Koszt naprawy kleszczy dźwigni

Jeśli wystarczy wymienić olej, aby rozwiązać problem kleszczy dźwigni, można wydać od 35 do 150 USD. Samodzielna wymiana oleju w domu może pomóc zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Jeśli jednak konieczna będzie wymiana części silnika, rachunek znacznie wzrośnie. Prace przy silniku wymagają dużo czasu, dlatego należy uwzględnić koszt robocizny. Na przykład, na wymianę popychaczy zaworów można wydać od 250 do 1000 dolarów. Jeśli jeździsz luksusowym samochodem lub dużą ciężarówką, koszt ten może przekroczyć 1500 USD.

Dodatkowo, jeśli konieczna jest wymiana popychacza lub dźwigni zaworowej, koszt może wynieść od 500 do 1 500 USD. Całkowity koszt zależy od typu pojazdu, którym jeździsz i miejsca, w którym oddajesz samochód do naprawy.