Współczesne pojazdy mają więcej funkcji i czujników bezpieczeństwa, niż prawdopodobnie zdajesz sobie z tego sprawę. Przez większość czasu te funkcje pozostają w tle i nie trzeba nawet wiedzieć, że tam są.
Czasami jednak te zapobiegające wypadkom i potencjalnie ratujące życie funkcje zaczynają działać - a kiedy tak się dzieje, warto wiedzieć, co robić. Ale co dokładnie oznacza kontrolka ESC i co należy zrobić, gdy ją zobaczysz? Czytaj dalej, a my wyjaśnimy wszystko, co musisz wiedzieć i zrobić.
Spis treści show Znaczenie lampki ESC Funkcja kontrolki elektrycznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC) Przyczyny świecenia lampki ESC 1. System jest wyłączony 2. Uszkodzone czujniki prędkości kół 3. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy 4. Wadliwe okablowanie/problemy elektryczne Czy można bezpiecznie jeździć z kontrolką ESC? StreszczenieZnaczenie lampki ESC
Lampka ESC oznacza kontrolkę elektrycznego układu stabilizacji toru jazdy. Układ ten współpracuje z układem kontroli trakcji pojazdu, pomagając kontrolować pojazd w niebezpiecznych warunkach. Chociaż układy kontroli stabilności i kontroli trakcji są często wymieniane razem, nie są to jednak te same układy.
Układ stabilizacji oferuje dodatkowe funkcje niż układ kontroli trakcji, w tym te, które mogą pomóc w sytuacji podsterowności lub nadsterowności. Dlatego też, choć układ elektronicznej kontroli stabilności zawsze zawiera układ kontroli trakcji, nie każdy pojazd z układem kontroli trakcji posiada układ kontroli stabilności.
Działanie kontrolki elektrycznej kontroli stabilności (ESC)
Lampka ESC ma za zadanie ostrzegać o problemie w układzie elektronicznej kontroli stabilności lub o tym, że układ kontroli stabilności jest aktualnie wykorzystywany. Oznacza to, że w układzie wystąpił jakiś problem lub że wszystko działa prawidłowo i zapobiega poślizgowi na drodze.
Jeśli układ działa prawidłowo, kierowca to zauważy. Poczujesz, że samochód zaczyna hamować poszczególne koła, a lampka kontrolna będzie migać i gasnąć, ale nie będzie świecić w sposób ciągły. Jeśli jednak w układzie wystąpi problem, kontrolka pozostanie zapalona, a Ty prawdopodobnie niczego nie zauważysz - chociaż układ może włączyć się w dowolnym momencie, w zależności od usterki.
Przyczyny zapalenia się kontrolki ESC
Najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki ESC jest albo wyłączenie systemu, albo uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół. Ale choć są to najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki ESC, nie są to jedyne, na które należy zwracać uwagę. Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze powody, dla których może zapalić się kontrolka ESC w Twoim samochodzie
1. System jest wyłączony
Czy wiesz, że w większości pojazdów można wyłączyć układ kontroli stabilności? Chociaż nie chcesz tego robić, chyba że próbujesz driftować, możesz to zrobić. Po wyłączeniu układu ESC zapala się kontrolka ESC.
Zanim oddasz samochód do warsztatu, sprawdź, jak włączać i wyłączać ten układ, i spróbuj. Zdziwiłbyś się, jak często w ten sposób rozwiązuje się problem, a nie stwarza niepotrzebny ból głowy.
2. Wadliwe czujniki prędkości obrotowej kół
Jeśli problem występuje w systemie, prawie zawsze jest to uszkodzony czujnik prędkości obrotowej kół. System ESC pojazdu działa poprzez monitorowanie każdego czujnika prędkości koła, a następnie regulację hamulców w celu dopasowania ich do zauważonych rozbieżności.
Ale jeśli jeden z czujników prędkości kół jest całkowicie wyłączony lub daje błędne odczyty, system ESC będzie miał problemy. Sprawdź, czy każdy czujnik prędkości koła działa prawidłowo, podłączając narzędzie skanujące i monitorując odczyty prędkości każdego z czujników podczas jazdy.
3. Wadliwy czujnik kąta skrętu kół
Kolejnym czujnikiem sterującym pracą układu ESC jest czujnik kąta skrętu. Współpracuje on z czujnikami prędkości obrotowej kół, aby zapewnić, że każde koło obraca się z odpowiednią prędkością w zależności od kierunku jazdy.
Dzieje się tak, ponieważ podczas skręcania koła zewnętrzne będą obracać się szybciej niż koła wewnętrzne. Jest to całkowicie normalne, ale bez czujnika kąta skrętu kół informującego ECM o tym, co się dzieje, będzie to wyglądać tak, jakby jedna strona kół ślizgała się, podczas gdy druga ma doskonałą przyczepność.
4. Wadliwe okablowanie/problemy z elektryką
Same czujniki mogą działać bez zarzutu, ale jeśli między czujnikiem a ECM jest przerwa w okablowaniu, nic nie będzie działać prawidłowo. Chociaż jest to rzadkość, może się zdarzyć, zwłaszcza w pobliżu czujników prędkości kół, gdzie przewody są odsłonięte.
Na koniec, podczas sprawdzania tych czujników zawsze należy sprawdzić zasilanie i stan akumulatora. Ten mechanik spędził kiedyś pół dnia na rozwiązywaniu problemów z układem ESC, który błędnie włączał się przy dużych prędkościach, po czym odkrył, że problemem była bateria z uszkodzonym ogniwem.
Pojazd nadal odpalał, ale w systemie ESC pojawiły się problemy. Do dziś nie wiem, jak i dlaczego tak się stało - ale sprawdźcie dwa razy akumulator.
Czy jazda z kontrolką ESC jest bezpieczna?
Jazda z włączoną kontrolką ESC nie jest bezpieczna. Ale to, że kontrolka ESC zapala się podczas jazdy, nie musi oznaczać, że masz problem. Jeśli kontrolka zapalała się i gasła podczas jazdy po śliskiej nawierzchni lub podczas poślizgu, oznacza to, że wszystko działało tak, jak powinno i nie musisz się o nic martwić.
Jeśli jednak kontrolka ESC zapala się, gdy nie powinna, lub świeci się cały czas (gdy nie wyłączyłeś systemu), nie jest to bezpieczny stan, w którym można prowadzić samochód.
Dzieje się tak dlatego, że układ ESC odzyskuje stabilność, włączając układ ABS i uruchamiając hamulce poszczególnych opon, co oznacza, że podczas jazdy po drodze hamulce mogą się włączać i wyłączać, nawet jeśli jedziesz autostradą z prędkością 80 mil na godzinę.
Tak więc, chociaż prawdopodobnie nie napotkasz żadnych problemów podczas jazdy, jeśli kontrolka ESC będzie się świecić, pierwsze jej zadziałanie może spowodować poważny wypadek.
Podsumowanie
Nowoczesna technologia ma wiele zalet, ale może być kusząca, aby ją przeklinać, gdy coś zacznie się dziać. Nie należy jednak całkowicie odrzucać systemu ESC. Choć może to być nieco frustrujące, gdy coś nie działa tak, jak powinno, jest to innowacja potencjalnie ratująca życie, gdy jest najbardziej potrzebna.
Te kilka problemów, które czasami powodują, są tego warte, biorąc pod uwagę tysiące wypadków, którym udało się dzięki nim zapobiec.