Najważniejszymi i najdroższymi elementami pojazdu są silnik i skrzynia biegów. Jednak o ile wiele osób wie, czego szukać, aby zdiagnozować problem z silnikiem, o tyle skrzyni biegów nie poświęca się tyle samo uwagi.

W tym przewodniku omówimy dziesięć najczęstszych problemów ze skrzynią biegów, a następnie przedstawimy sposoby rozwiązywania i usuwania najprostszych z nich.

Najczęstsze problemy ze skrzynią biegów to nieszczelne uszczelki, zużyte sprzęgło lub stary płyn przekładniowy. Wadliwe elementy wewnątrz skrzyni biegów, takie jak uszkodzone elektromagnesy zmiany biegów, uszkodzone paski transmisyjne lub wadliwy konwerter momentu obrotowego, są również bardzo powszechne.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych problemów i zagadnień związanych ze skrzynią biegów:

Spis treści pokaż 10 Najczęstsze problemy z układem przeniesienia napędu 1. Nieszczelne uszczelki 2. Zużyte sprzęgło 3. Stary płyn/filtr skrzyni biegów 4. Uszkodzony czujnik 5. Ślizgające się przekładnie 6. Zużyty przetwornik momentu obrotowego 7. Uszkodzone elektromagnesy zmiany biegów 8. Przegrzanie skrzyni biegów 9. Uszkodzone taśmy skrzyni biegów 10. Nierówna zmiana biegów Podstawowe rozwiązywanie problemów z przekładnią Wycieki Nierówna zmiana biegów/wypadanie z biegu Nie można włączyć biegu Podsumowanie

10 najczęstszych problemów z przekładnią

1. Nieszczelne uszczelki

Podobnie jak w silniku, olej wypełnia skrzynię biegów, aby zapewnić jej płynną pracę. Płyn przekładniowy jest utrzymywany wewnątrz przez uszczelki i uszczelnienia, a w miarę starzenia się przekładni uszczelki i uszczelnienia mogą się zużywać. Jeśli tak się stanie, pojawi się wyciek i trzeba będzie dokonać naprawy.

RELATED: 6 przyczyn wycieków płynu transmisyjnego

2. Zużyte sprzęgło

Jeśli jeździsz samochodem z manualną skrzynią biegów, jednym z najczęstszych problemów, z jakimi się spotkasz, jest zużyte sprzęgło. Wymiana sprzęgła nie jest łatwa ani tania, ale jest konieczna, aby wszystko działało tak, jak powinno.

3. Stary płyn/filtr skrzyni biegów

Chociaż płynu przekładniowego nie trzeba wymieniać tak często jak oleju silnikowego, to jednak nie jest on wieczny. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego pojazdu, jak często należy wymieniać płyn przekładniowy.

4. Uszkodzony czujnik

Nowoczesne pojazdy mają wszędzie czujniki, w tym także w skrzyni biegów. Częstym problemem jest to, że wraz z wiekiem pojazdu czujniki te zaczynają się zużywać i ulegać uszkodzeniu. Gdy to nastąpi, należy je wymienić.

5. Ślizgające się biegi

Niezależnie od tego, czy jeździsz automatyczną, czy ręczną skrzynią biegów, z wiekiem może ona zacząć przerzucać biegi. Chociaż może to być bardziej zauważalne w skrzyni manualnej, z pewnością zdarza się w skrzyniach automatycznych.

6. Zużyty konwerter momentu obrotowego

Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, masz też konwerter momentu obrotowego. Chociaż konwerter momentu obrotowego ma całkiem przyzwoitą żywotność, nie jest rzeczą niespotykaną, że się zużywa. Jeśli tak się stanie, usłyszysz odgłosy zgrzytania podczas zmiany biegów, a skrzynia biegów będzie wymagała odbudowy.

7. Wadliwe cewki zmiany biegów

Cewki zazwyczaj działają dłużej niż czujniki, ale jeśli Twoja skrzynia biegów zestarzeje się wystarczająco lub po prostu masz pecha, może się okazać, że skrzynia biegów ma uszkodzoną cewkę. Solenoidy są droższe niż czujniki, więc przygotuj się na nieco większe wydatki na naprawy.

ZWIĄZANE: 7 objawów uszkodzonej cewki zmiany biegów

8. Przegrzewająca się skrzynia biegów

Przegrzewająca się skrzynia biegów jest oznaką głębszego problemu, ale może być jedyną rzeczą, którą zauważysz. Istnieje mnóstwo powodów, dla których skrzynia biegów może się przegrzewać. Od zablokowanych kół zębatych po stary płyn przekładniowy - aby dowiedzieć się, co się dzieje, należy dokładnie sprawdzić skrzynię biegów.

9. Zerwane paski przekładni

Taśmy skrzyni biegów utrzymują różne biegi razem, aby uzyskać odpowiednie przełożenie wyjściowe. Kiedy jednak pasma te zaczynają pękać, okazuje się, że skrzynia biegów po prostu nie ma takich przełożeń, jakie powinna.

Jest to problem w przypadku automatycznych skrzyń biegów, więc można zauważyć, że skrzynia utknęła na wyższych lub niższych obrotach i nie przyspiesza tak, jak powinna.

10. Nierówna zmiana biegów

Nierówna zmiana biegów to kolejny z problemów, który może być spowodowany przez wiele przyczyn. Mogą to być zacięte biegi, zużyte paski lub kilkanaście innych problemów. Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się tego na pewno, jest rozebranie skrzyni biegów i jej odbudowa.

Podstawowe rozwiązywanie problemów z przekładnią

Chociaż istnieje wiele problemów, które mogą prowadzić do wadliwej skrzyni biegów, jeśli wiesz, czego szukać, możesz wcześnie wychwycić problemy i zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy.

Dlatego właśnie poświęciliśmy trochę czasu, aby pomóc Ci rozwiązać trzy z najczęściej występujących problemów. W ten sposób można rozwiązać problemy, gdy są one niewielkie.

Nieszczelności

Rozwiązywanie problemów z przeciekami to jedna z prostszych czynności. Należy szukać najwyższego punktu przecieku - grawitacja ciągnie płyn w dół, więc po znalezieniu szczytu zlokalizowano przeciek. Jeśli wyciek pochodzi z dołu, to prawdopodobnie jest to panewka skrzyni biegów, ale jeśli z przodu, to prawdopodobnie jest to przedni główny kolektor.

Znajdź wyciek, a następnie sprawdź, jak skomplikowana i kosztowna będzie naprawa.

Nierówna zmiana biegów/wypadanie biegów

Jeśli zauważysz, że Twoja skrzynia biegów nierówno wchodzi i wychodzi z biegów, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest przepłukanie jej płynem przekładniowym i dodanie niewielkiej ilości środka zapobiegającego poślizgowi, aby wszystko działało jak nowe.

Nie zawsze to działa, ale jeśli problem zostanie wykryty odpowiednio wcześnie, może to być właśnie to, czego potrzebujesz, aby przejechać kolejne 40 000 do 50 000 mil, zanim konieczna będzie przebudowa skrzyni biegów.

Nie można wrzucić biegu

Gdy skrzynia biegów nie może włączyć lub wyłączyć określonego biegu, może to oznaczać litanię problemów. Zacznij od podłączenia do pojazdu czytnika OBD II i sprawdzenia, czy TCM generuje jakieś kody. Jeśli tak jest, problem może być tak prosty, jak uszkodzony czujnik lub cewka.

Jeśli jednak nie ma żadnych kodów TCM, prawdopodobnie coś poważnego jest nie tak wewnątrz skrzyni biegów. Mogą to być pęknięte paski lub zablokowane przekładnie. Tak czy inaczej, konieczna będzie przebudowa. Przebudowa skrzyni biegów nie jest tania, więc warto zacząć oszczędzać już teraz.

Podsumowanie

Niewiele jest podzespołów o tak krytycznym znaczeniu jak skrzynia biegów. Dlatego musisz dokładnie zrozumieć, jak ona działa i zwracać uwagę na to, kiedy coś nie działa tak, jak powinno.

Chociaż naprawy skrzyni biegów mogą być kosztowne, często można wcześnie wychwycić problemy, jeśli wie się, czego się szuka. Mamy nadzieję, że ten przewodnik dał Ci wszystko, co musisz wiedzieć, aby zdiagnozować skrzynię biegów i sprawić, aby działała tak, jak powinna.

Dzięki temu, gdy następnym razem wyruszysz w drogę, możesz spać spokojnie, wiedząc, że Twój pojazd będzie działał tak, jak powinien.